'Het vrije schoolonderwijs spreekt me aan vanwege de ruimte in het leerproces voor creativiteit en authenticiteit. Ik heb altijd de behoefte gehad om me creatief te uiten en beleef daar enorm veel plezier aan. Die ruimte en dat plezier gun ik alle kinderen'. Juf Brendie
Toen ik in 2017 de kans kreeg om op de vrijeschool te komen werken heb ik die met beide handen aangepakt. In het begin wel even wennen, want wat gebeurt er veel in het vrijeschoolonderwijs. Gelukkig mocht ik de applicatie cursus volgen aan de vrijeschool pabo in Leiden. Het mooie van het vrijeschoolonderwijs vind ik dat alles met elkaar verweven is. We beleven de seizoenen met de jaarfeesten, door hier heel bewust en vol verwondering bij stil te staan. Ook de kunstvakken in het vrijeschoolonderwijs vind ik van grote meerwaarde. Door de leerlingen iets door en van henzelf te laten vormen en creëren, zie je heel duidelijk hoe ze zichzelf vormen en ontwikkelen. Het periode-onderwijs is ook iets heel moois in het vrijeschoolonderwijs. Door samen met de leerlingen een paar weken in een bepaald onderwerp te duiken, vaak gekoppeld aan reken- of taaldoelen merk je dat ze zich veel sneller met het onderwerp kunnen verbinden. Zeker omdat er ook veel opdrachten op een creatieve manier verwerkt worden. Sinds twee jaar werk ik nu in de kleuterklas. Het fijne in onze klas is dat er een huiselijke sfeer hangt, het voelt als een groot gezin. We beginnen de dag met het ochtendspel, in de kring bewegen we op de liedjes en maken gebaren bij de versjes die passen bij de periode waar we aan werken. Daarna is het tijd voor het vrij spelen. Tijdens het vrij spel mogen de kleuters zelf kiezen waar ze gaan spelen en met wie. In de klas zijn veel natuurlijke ongevormde materialen. De kleuters gaan er heel creatief mee om, zo is een blokje bijvoorbeeld de ene dag een auto en de volgende dag een telefoon. Fantasie wordt zoveel mogelijk gestimuleerd. Iedere dag heeft een eigen activiteit, op maandag gaan we nat-in-nat schilderen, op dinsdag tekenen, woensdag is bosdag, donderdag worden er broodjes gebakken en op vrijdag wordt er geknutseld. Juf Evy 'De vrijeschool betekent voor mij levendig en holistisch onderwijs. De kunstzinnig benadering van de lesstof geeft kleur aan alle vakken en brengt het leren tot leven. In de periodes wordt de interesse van de kinderen gewekt zodat ze vanuit enthousiasme en intrinsieke motivatie zich verder willen verdiepen in de lesstof. De verschillende vakken spreken de hele mens aan en creatieve vakken worden afgewisseld met cognitief leren zodat de kinderen kans krijgen om in en uit te ademen tijdens een schooldag'.
'Voor de kleuter is er ruimte om de zintuigelijke rijkdom van het echte leven te ervaren: door betekenisvolle activiteiten zoals bakken en koken en te spelen met speelgoed van natuurlijke materialen. Door een sfeer van warme omhulling kunnen kinderen zich thuis voelen in de klas en door veel te bewegen komen ze ook ‘thuis’ in hun eigen lijf. In het vrije spel krijgen de kinderen ruime kans om hun eigen verbeeldingsvermogen te ontwikkelen. En dan is alles mogelijk! Eerbied ontwikkelen voor alles om ons heen staat centraal en dat begint bij de kleuter die de eerste sneeuwklokjes plukt voor op de seizoentafel. Zich verwonderen over hoe mieren hun eten dragen of hoe paddenstoelen uit de grond schieten. Daarvoor hebben jonge kinderen veel tijd en ruimte in de natuur voor nodig'.
'De ritmes van de seizoenen vormen de leidraad voor het aanbod in de kleuterklas en dit helpt het kind om zich te verbinden met de wereld om zich heen. Samen met kinderen, collega’s en ouders de jaarfeesten vieren biedt ruimte voor ontmoeting en draagt bij aan het gevoel van de school als community. Ik voel mij thuis op de vrijeschool door de visie dat ieder mens op aarde is om zich te ontwikkelen tot vrije individu in verbinding met anderen en de natuur. Ik prijs mij gelukkig dat ik daar een steentje aan bij kan dragen in mijn werk!' Juf Helen
Als ik de klassen binnenloop dan zie ik de grote betrokkenheid van de kinderen bij de lessen. Dit valt voor mij vooral op bij het periodeonderwijs. Die betrokkenheid voelt echt als een cadeautje. Het aanbod van de verschillende kunstvormen binnen het vrijeschoolonderwijs vind ik heel erg waardevol. Als kind had ik dat eigenlijk ook best graag gewild. Ik vind het vrijeschoolonderwijs een bijzonder belangrijke toevoeging binnen het Texelse onderwijslandschap en ik ben blij dat ik daar als schoolleider een bijdrage aan mag leveren. Ik vind het fijn dat ik onderdeel mag zijn van dit gedreven team. En dat ik van en met hen mag leren voor het leven. Juf Inge
'Ieder kind heeft bepaalde talenten. De vrijeschool laat het kind deze talenten ontdekken en ontwikkelen. Op Stella Maris willen we kinderen vormen tot autonome en vrijdenkende mensen door middel van verwondering, verbeelding en veelzijdigheid in de dagelijkse lessen. Een aanpak dat is gebaseerd op het mensbeeld uit de antroposofie, een visie op de mens, bestaande uit lichaam, ziel en geest. Hoe mooi is dat!' Meester Gerard Het vrijeschoolonderwijs heeft oog voor eigen talenten, authenticiteit en creativiteit binnen het ritme van het jaar. De manier van kijken naar kinderen binnen het vrijeschoolonderwijs is breed en dit vind ik als intern begeleider erg belangrijk. Mede daardoor maak ik graag deel uit van het Stella Maris-team! Juf Yvette
|
Vrije school Stella MarisDe Skool
Volg ons ook op Social media
| Locatie | Snel naar
Zoeken |