Sinterklaas is ook op de vrije school gearriveerd. De kinderen zijn op verschillende manieren met het thema aan het werk in de klassen. 

 

Sinterklaas brengt geschenken, rijdend over daken en wij leggen voedsel klaar voor het paard, zodat dat hij stil blijft staan. Hij wordt daarbij terzijde gestaan door zijn knecht Piet, die afdaalt door de schoorsteen om in het huis rond te kijken. De geschenken komen van boven: de schoorsteen vormt de verbinding tussen hemel en aarde. Het is in de beeldentaal veelzeggend dat de geschenken worden gestopt in een sok of schoen en niet in een hoed of muts. Kennelijk zijn de geschenken die uit de hemel komen bedoeld voor de levensweg en niet voor het hoofd. Om te kunnen ontvangen moet de mens zijn wensen kenbaar maken. Sint komt wanneer wij slapen, buiten het bewustzijn om. Steiner schrijft: de slaap verenigt ons met de geestelijke wereld.., Sinterklaas is dan ook vooral een geheim van de nacht. Zo zijn de surprises geschenken in beeldvorm die iets vertellen, wat we moeten ´uitpakken` om te kunnen doordringen tot het eigenlijke cadeau dat erin verborgen zit. Misschien herinneren de chocolade – en banketletters ons wel aan de runentekens en herinnert het strooien van pepernoten ons aan het zaaigoed, dat Odin moest zegenen.  Wat de oorsprong er ook van mag zijn, steeds gaat het erom hoe we de beelden in ons opnemen en beleven.

klaas1